Google AdWords Kalite Puanı Yükseltme Faktörleri

Google AdWords kalite puanı dijital pazarlama uzmanları başta olmak üzere AdWords hesabı yönetenler için belirleyici ve önemli bir kriter.

Google AdWords kalite puanı dijital pazarlama uzmanları başta olmak üzere AdWords hesabı yönetenler için önemli bir kriter. Kalite puanı kriterlerinin iyi bilinmesi ve buna yönelik aksiyonların alınması tıklama başı maliyetleri düşürebilmek için gereklidir. Bu nedenle Google’ın belirlediği unsurları eksiksiz uygulamalı ve buna yönelik bir strateji izlenmelidir. Aksi durumlarda yapılan kampanyalar ile hedeflere ulaşmak oldukça zor hatta imkansız olacaktır.

Google AdWords servisi dijital pazarlama sektörünün olmazsa olmaz yapı taşıdır. Bu servis ile geleneksel medyadan dijital dünyaya adım atarak pazarlama faliyetlerini dijitale taşıma imkanı yakaladık. Birçok metrik ile geleneksel pazarlamaya göre çok daha avantajlı ve sürekli kampanyalar oluşturma imkanına sahip olduk. Dijital pazarlama sektörü çalışanları ve dijital pazarlama uzmanı olma yönünde ilerleyen kişilerin Google AdWords servisine hakim olması gerekmektedir.

Google AdWords konusunda birçok püf nokta bulunuyor fakat bunlara gelmeden önce oluşturacağınız kampanyalarda dikkat etmeniz gereken en önemli etken Google AdWords kalite puanıdır. Bu yazımızda sizlerle kalite puanı metriklerini inceleyeceğiz.

Google AdWords Kalite Puanı Nedir?

Google AdWords kalite puanı dijital pazarlamaya adım atmış veya bu konuda eğitim alan kişilerin sıklıkla duyduğu ve duyacağı bir parametredir. Kalite puanı hedefleri yakalamada ve reklam verenler arasında iyi bir sıra elde etme konusunda oldukça önemlidir. Yüzeysel bir tanıtım ile Google’ın hedeflediğimiz anahtar kelimelerde ve kampanyalarda reklamlarımızın kalitesini ve alaka düzeyini göz önüne alarak yaptığı bir puanlama sistemidir. Bu puanlama sistemi 1 – 10 arasında uygulanmaktadır.

Google organik içeriklerde olduğu gibi oluşturulan reklam kampanyalarında da kullanıcıların alakalı içerik görmesini hedeflemektedir. Kullanıcı deneyimini her zaman ön planda tutan Google buna yönelik bir algoritma geliştirmiş ve oluşturulan kampanyaları detaylı şekilde analiz etmektedir. Yani bunun anlamı kullanıcı dostu ve kullanıcıyı yanıltmayacak reklamlar Google Ads servisinde ödüllendirilmektedir.

Kalite Puanı ve Reklam Gösterim Puanı

Bildiğiniz üzere aynı kelime üzerinden reklam veren birden fazla rakip olabilir. Bu rakipler arasında kimin daha ön planda çıkacağı, kimin daha altlarda yer alacağı belirli bir algoritma sayesinde belirlenir. Hepimiz Google üzerinden yaptığımız aramalarda reklamlar ile karşılaşıyoruz. Fakat aynı tıklama başı maliyet veren firmalardan biri 1. sırada karşımıza çıkarken diğeri 3. sırada beliriyor. Bunun nedeni 1. sırada çıkan firmanın reklam gösterim puanının daha yüksek olmasından kaynaklanıyor.

Kalite puanı, reklam gösterim puanının artışında doğrudan bir etken. Yani kalite puanımız ne kadar yüksek olursa reklam gösterim puanımızda o kadar yüksek olacaktır. Fakat bu kalite puanı 10 olan bir işletmenin reklam kelimesinde 1. sırada çıkacağı anlamına gelmez. Google algoritmasında bunun bir formülü bulunuyor;

Kalite Puanı x Tıklama Başı Maliyet (CPC)

Bu formül sonucunda reklam gösterim puanı oluşmaktadır. Bu puana göre rakipler arasında hangi sırada olacağınız ve yapılan aramalarda ne kadar üstte görüntüleneceğiniz belirlenmektedir.

Kalite Puanı Ne Şekilde Belirlenir?

Google siteniz ve yayınladığınız reklam kampanyası üzerinde yaptığı incelemeler sonucu kalite puanınızı belirlemektedir. Bunlar genel hatları ile şu şekilde sıralanabilir;

Tıklama ve Gösterim Oranı

Gösterim oranı ve bu orana göre kullanıcıların reklama tıklama oranı analiz edilir. Bunun yapılma amacı Google’ın reklam kalitenizi anlamak ve kullanıcılar açısından nasıl bir tepki aldığını ölçmektir. Yani reklamlarınız görüntüleniyor ve buna oranla çok az tıklama alıyorsa bunda bir sorun olduğu düşünülür ve düzeltme yapılması için kalite puanı düşürülür. Gösterim oranına göre uygun tıklama alan reklamlar kalite puanını arttıracaktır.

Reklam Alaka Düzeyi

Reklamlarda bulunan metinler, giden linkler, anahtar kelime ilişkisi gibi etkenler göz önünde bulundurulur. Reklamın kullanıcıyı yanıltıcı olmaması ve kullanıcıya içerikte sunulan hizmetin verilmesi hedeflenir. Reklam metinleri, URL yapısı anahtar kelime ile birebir örtüşmelidir.

Örneğin Google üzerinden “Alanya Otelleri” aramasını gerçekleştirdik. Çıkan sonuca göre bir inceleme yapalım;

Google Ads Başlık

  • Reklam Başlığı

Alanya Otelleri” aramamız sonucu çıkan ilk sıradaki reklamı incelediğimizde reklam başlığının aradığımız kelime ile birebir olduğunu görüyoruz. Kullanıcının yaptığı arama sonucunda birebir aradığı kelime ile karşılaşması ihtiyacının bu sayfada olduğunu ona gösterir. Bu nedenle kullanıcı direkt olarak sizin reklamınıza tıklama eylemi gerçekleştirecektir.

  • URL Yapısı

Reklamın üst kısmında çıkan URL yapısına baktığımızda yine aradığımız kelimeyle alakalı bir sayfaya yönlendirileceğimizi anlamış oluyoruz. Kullanıcıların hatırı sayılır bir bölümü bu alana dikkat eder ve yanıltıcı bir sayfayla karşılaşmak istemez. Sayfa URL yapısının alakalı olması tıklanma oranımızı arttıracak ve kullanıcıyı reklamınıza çekecektir.

  • Reklam Metni

Reklam metni incelendiğinde “Alanya” ve “Otel” olmak üzere iki farklı anahtar kelimenin ayrı yerlerde olduğunu görüyoruz. Fakat reklam metni kullanıcıya hitap edecek ve onu cezbedecek şekilde oluşturulmuş. Yani kullanıcı henüz reklamınıza tıklamamış olsa bile kampanyanız ve ona sunacağınız fırsatlar hakkında bilgi vermiş oluyorsunuz. Buda kullanıcıyı çeken diğer bir etken olarak karşımıza çıkıyor.

Verdiğimiz bu örneği biraz daha genişleterek incelemeye devam edelim;

Google Ads Alt Başlık

  • Reklam Uzantıları

Yaptığımız arama sonucunda karşımıza çıkan reklam anahtar kelimemiz ile birebir örtüşüyor. Fakat alt kısımda bulunan “Manavgat Otelleri” ve “Side Otelleri” bölümü dikkatimizi çekiyor. Bu kullanıcı henüz daha reklamınıza tıklamadan kullanıcıya ihtiyacı olan başka sayfalarıda önermek anlamına geliyor. Bu tip reklamlar diğer reklamlara göre çok daha fazla tıklanma oranına sahiptir. Kullanıcı yaptığı “Alanya Otelleri” aramasına karşılık farklı öneriler ile karşılaşmış oluyor.

Açılış Sayfası Analizi

Reklama tıklandığında açılan sayfanın hızı, düzgünlüğü, mobil uyumlu olması gibi faktörler ele alınır. Bu faktörler kullanıcı deneyimi açısından analiz edilerek puanlama yapılır. Hızlı açılmayan veya mobil uyumlu olmayan sayfalar kalite puanından geçer not alamayacaktır.

  • Sayfa Açılış Hızı

Sayfa açılış hızı Google’ın en önemli sıralama faktörlerinin başında yer alıyor. Hızlı olmayan sayfalar kullanıcı için yararlı bulunmuyor ve buna yönelik yaptırımlar uygulanıyor. Reklam düzeyiniz ne kadar alakalı olursa olsun sayfa hızınız çok düşükse ve kullanıcı linke tıkladığında uzun süre bekletiliyorsa Google için faydasız bir sayfadır. Bu nedenle site hızı optimizasyonuna önem vermelisiniz.

Sayfa hızınızı ölçmek ve düzeltmeleri görmek için Google’ın hazırladığı Pagespeed Insights aracını kullanabilirsiniz. Bu araç ile sitenizin ve sitenizde bulunan sayfaların hızını ölçebilirsiniz.

Genel hatlarıyla bu faktörlere dikkat etmeniz ve buna yönelik çalışmalar yapmanız kalite puanınızı olumlu yönde etkileyecektir.

Kalite Puanının Yüksek Olmasının Avantajları

  • Yüksek kalite puanına sahip olduğunuzda anahtar kelimeniz düşük kalite puanına sahip kelimelere göre tıklama başı daha düşük maliyetler ile karşılacaktır. Maliyetlerin düşürülmesinde güzel bir etkendir.
  • Kalite puanının düşük olması reklam gösterimlerinde ve tıklama oranlarında azalma yaşatabilir. Kelimeniz ile yapılan aramalarda sıralamada çıkmama, alt sıralarda yer alma gibi sorunlarla karşılaşabilirsiniz.
  • Kapsamlı kampanyalarda kalite puanı düşük maliyetler yaratabilmek ve üst sıraları hedeflemek için önemli bir faktördür.
Umut Türkümdeyen
Balıkesir Üniversitesi Uluslararası Ticaret / Balıkesir Universty International Trade