Dijital Pazarlamada Google Trends Kullanımı

Google Trends ölçümleme aracı içerisinde Türkiye'nin de bulunduğu 28 ülkenin arama eğilimlerini ve istatistiklerini gösteren bir analiz aracıdır.
Google Trends Pazarlama

Google Trends ölçümleme aracı içerisinde Türkiye’nin de bulunduğu 28 ülkenin arama eğilimlerini ve istatistiklerini gösteren bir analiz aracıdır. Saatlik, günlük, haftalık, aylık gibi birçok kategoride analizin bulunduğu bu araç sayesinde kullanıcı hareketlerini gözlemleyebilir ve buna yönelik aksiyonlar alabiliriz. Google Trends aracının özelliklerini incelediğimizde bile bu aracın ne kadar önemli olduğunu ve kullanılmamasının ne kadar büyük bir yanılgı olduğunu anlayacaksınız.

Yazımıza giriş yapmadan önce dijital pazarlama alanında anlamlı bir söz ile başlamak istiyorum.

Ölçemediğimiz birşeyi yönetemeyiz.

Bu sözün derinliğine indiğimizde dijital pazarlama kavramında ölçüm, istatistik ve kullanıcı hareketlerinin ne kadar önemli olduğunu tartışmaya gerek yok. Dijital pazarlamayı geleneksel pazarlamadan ayıran en önemli özellik olan anlık ölçüm ve kullanıcı tercihlerine göre planlamalar ticareti farklı bir boyuta taşımıştır. Gerçek zamanlı olarak kullanıcıların hareketlerini analiz ederek buna yönelik kampanyalar oluşturmak potansiyel müşterilere ulaşmak konusunda ciddi bir adım. Bu nedenle Google Trends aracını doğru anlamalı ve analiz etmeliyiz.

Google Trends Nedir?

Yazımızın giriş kısmında da ele aldığımız gibi Google Trends gerçek zamanlı kullanıcı hareketlerini ölçen ve bunu farklı metrikler üzerinden bizlere sunan bir araçtır. Bu aracı doğru biçimde kullanıp analiz ettiğimiz zaman kullanıcıların gerçek zamanlı yaptığı aramalar, tarihsel olarak artış azalış grafiği, lokasyon bazlı grafikler, kullanıcıların sorduğu sorular gibi birçok bilgiye ulaşabiliyoruz.

Google Trends, ADS uzmanlarının ve dijital pazarlama sektöründe çalışma yapan kişilerin mutlaka kullanması ve detaylarına hakim olması gereken bir araçtır. Sektörün potansiyelini belirlemek, kullanıcı hareketlerini izlemek ve eş zamanlı uygun kampanyalar oluşturmak için eşi olmayan bir hizmet. Sektörünüzde bulunan potansiyel kullanıcıların ihtiyaçlarını tespit ederek buna uygun stratejiler belirlemek sizi her zaman rakiplerinizden bir adım önde tutacaktır. Yazımızın devamında buna yönelik gerçek örnekler ile detaylandıracağım.

Google Trends servisine https://trends.google.com.tr/trends/ adresinden ulaşabilirsiniz.

Google Trends ve Google Ads Bütünlüğü

Google Trends servisinin hangi alanlarda kullanılabileceğini anlatmadan önce en önemli unsur olan Google Ads servisinden bahsetmek istiyorum. Dijital pazarlama sektöründe çalışanlar veya aşinalığı olanların yakından bildiği üzere dijital pazarlamanın temel unsurlarının başında Google Ads gelmektedir.

Dijital pazarlama uzmanlarının en çok kullandığı araçlardan biri olan Google Ads dijital reklam sektörünün yapı taşıdır. Özellikle kelime bazlı hedeflemelerde kullanılması gereken Google Trends ilgili aramaya ilişkin trendlerin takip edilmesi, kullanıcı hareketlerinin izlenmesi ve kampanya yapılacak tarihlerde ne şekilde bir artış olduğu hakkında bilgi vermektedir. Google Trends ile kullanıcıların hareketleri izlenerek hangi tarihte hangi kelimenin hedefleneceği kolaylık bulunmakta ve buna yönelik reklam giderleri düşürülmektedir. Daha önce “Google AdWords Kalite Puanı” yazımızda da ele aldığımız üzere Google reklamlarında 3 unsur çok önemlidir. Tıklama oranı, reklam alaka düzeyi, açılış sayfası gibi unsurların ayarlamaları bu araç sayesinde kolaylıkla yapılabilir. Optimize bir reklam çalışması için olmazsa olmaz araçların başındadır.

Google Trends Hangi Alanlarda Kullanılır?

Dijital pazarlama sektörünün hemen her alanında kullanılması gereken bir araçtır. Bunların başında arama motoru optimizasyonu (SEO), niş ürün araştırması, sezonluk kullanıcı hareketleri, içerik pazarlama stratejisi gibi kategoriler yer almaktadır. Buyrun bu alanları kısa başlıklar halinde birlikte inceleyelim.

  • Google Trends ve SEO

Dijital pazarlamanın ciddi bir bölümünüde organik trafikler oluşturmaktadır. Organik trafik yaratmak ve bunu satışa çevirmek uzmanlık gerektiren kalıcı bir pazarlama stratejisidir. Bu nedenle SEO alanında yapılacak optimizasyon çalışmalarında Google Trends ile veri faktörleri belirlenerek strateji yaratılmalıdır. Böylece doğru hedeflemeler ve gerçek zamanlı kullanıcı aramalarında organik arama sonuçları içerisinde yer almak birçok potansiyel müşteriye ulaşma fırsatı sağlar.

  • Ürün Araştırması

Bu kavram özellikle e-ticaret sektörüne yeni girecek girişimciler ve firmaları yakından ilgilendirmektedir. Pazar araştırması yaparken hangi ürünün ne kadar tercih edildiği, kullanıcılar tarafından ne kadar arandığı, nelere ihtiyaç olduğu gibi kavramlarda gerçek sonuçlar verir. E-Ticaret sektörüne girmeden önce yapılan pazar araştırmasında mutlaka Google Trends servisi aktif biçimde kullanılmalıdır.

  • Sezonluk Kullanıcı Hareketleri

Tek bir ürün veya hizmet satışı gerçekleştirmiyorsanız yılın belirli dönemlerinde oluşan sezonluk ticari artışları yakalamanıza olanak sağlar. Buna örnek vermek gerekirse “kış lastiği” satan bir firmanın kullanıcı hareketlerini analiz ederek hangi dönemde nasıl bir kampanya yaratacağı konusunda stratejik fikirler oluşturur. Firma yaptığı analizler doğrultusunda önceden kullanıcı hareketlerini gözlemleyerek hangi tarihte nasıl bir kampanya yaratacağını belirler. Sonrasında kullanıcı aramalarında artış oluşan tarihte kampanyasını yayımlayarak %100 verim alabilir.

  • İçerik Pazarlama

İçerik pazarlama kavramı günümüz dijital pazarlama ve e-ticaret sektöründe çokça gördüğümüz ve etkin bir yöntemdir. Tekrar “kış lastiği” üzerinden vereceğimiz bir örnekte kullanıcı sorgularını göz önüne alabiliriz. Örneğin kullanıcılar “kış lastiği nasıl takılır?” veya “kış lastiği neden gereklidir?” gibi aramalarda bulunuyor. E-Ticaret sitenizin blogu üzerinden yayınlayacağınız bilgi verici makaleler sayesinde yapılan bu arama sorgularına cevap verebilirsiniz. Böylece sorusunun cevabını sizde bulan tüketici kış lastiği satın alma eğiliminide sizin sitenizden gerçekleştirecektir.

Bunlar gibi birçok alan Google Trends analizlerine örnek olarak gösterilebilir. Fakat en çok kullanılan dijital pazarlama stratejileri sektörde bu yönde uygulanmaktadır. Doğru yapılan analizler ve buna yönelik oluşturulan stratejiler sizi başarıya taşır.


Google Trends Uygulama

Yazımızın içerisinde sürekli verdiğimiz örnek “kış lastiği” hakkında sizlerle bir uygulama yapalım. Kış lastiği sezonunun yakın tarihte başlaması ve tüketicilerin bir arayış içerisine girmesi sektörde bir canlılık yaratmış durumda. Bu canlılığı doğru tespit ederek uygun kampanyalar oluşturan firmalar birçok tüketiciyle buluştu. Bu örnek üzerinden birkaç analiz gerçekleştirerek verdiğimiz örnekleri daha detaylı anlayalım.

  • Arama Sorguları

Google Trends Grafik

Google Trends servisi üzerinden yaptığımız “kış lastiği” araması sonucunda ilk etapta kullanıcı hareketlerini ve arama sorgusu grafiğini görüyoruz. Grafiği incelediğimizde Temmuz ayından sonra bir yükseliş olduğunu ve Kasım ayına geldiğimizde grafiğin zirve yaptığını görüyoruz. Bu örnek “sezonluk kullanıcı hareketleri” kavramına uygundur. Bu grafiğe göre kış lastiği satışı yapan bir firmanın Kasım ayına gelmeden bir reklam kampanyası oluşturması ve Ekim ayında yayına alması mantıklı olacaktır. Böylece doğru zaman, doğru strateji ile harcamaları minimumda tutarak kullanıcıların en çok ihtiyacı olan zamanda onların karşısına çıkmış olacaktır.

  • Coğrafik Analiz

Google Trends Bölge Analizi

Yaptığımız “kış lastiği” sorgusunda ikinci veri faktörüne geçtiğimizde Türkiye’de kış lastiğine en çok ihtiyaç duyulan illeri görüntüleyebiliyoruz. Oluşturacağımız kampanyalarda Google Ads servisinin coğrafik kısıtlamalarını kullanarak direkt bu bölgelere yönelik reklamlar yayınlayabiliriz. Örneğin sadece Ardahan üzerinden yapılan aramala sonuçlarında reklamlarımızı gösterebiliriz. Bu direkt potansiyel müşteriye ulaşma açısından oldukça faydalı bir özelliktir.

  • İlgili Sorgular

Google Trends ilgili sorgular

İlgili sorgular kısmına baktığımızda kullanıcıların merak ettiği konuları hangi arama sorguları ile arama yaptığını görüyoruz. Bu “İçerik Pazarlama” stratejisi ile yöntemi kolaylaştırmaktadır. Bu arama sorgularına yönelik cevapları E-ticaret sitenizin blogu üzerinden kullanıcılara sunduğunuzda organik trafikler üzerinden de potansiyel müşterilerinize ulaşma imkanı yakalayabilirsiniz. Söz konusu sorgular üzerinden sitenize giriş yapan kullanıcılar sorularının yanıtlarını bulduğunda alışveriş eyleminide gerçekleştirecektir. Bu nedenle bu stratejinin doğru kullanılması size aktif satış olarak geri dönecektir.

  • Ek Özellikler

Google Trends özellikleri

Yaptığımız sorgunun en üst kısmına baktığımızda ülke/bölge seçimi, tarih seçimi, kategori seçimi, Google arama sonuçları seçimi gibi farklı başlıklar görüyoruz. Bu araçlar ile kısıtlamalı hedeflemeler yaratabilirsiniz. Örneğin sadece “alışveriş” kategorisinde “son 3 ay” gibi bir planlama izleyebilirsiniz.

Sonuç

Google Trends servisinde bu ve bunun gibi çeşitlendirilebilir birçok özellik bulunmaktadır. Bu özellikleri iyi anlamak ve doğru stratejiler ile buluşturmak sizleri sektörde başarıya taşıyacaktır. Dijital pazarlama ve SEO uzmanlarının mutlaka kullanması ve doğru anlaması gereken bir araçtır.

Umut Türkümdeyen
Balıkesir Üniversitesi Uluslararası Ticaret / Balıkesir Universty International Trade