Dijital Pazarlamada Gmail Reklam Modelleri

Gmail reklam modelleri geleneksel pazarlamadan dijital pazarlamaya geçişte potansiyel tüketiciye direkt ulaşım sağlayabileceğiniz bir reklam türüdür.
gmail reklam modelleri

Gmail reklam modelleri geleneksel pazarlamadan dijital pazarlamaya geçiş sürecinde geliştirilmiş ve potansiyel tüketiciye direkt ulaşım sağlayabileceğiniz bir reklam türüdür. Gmail reklamları kullanıcının ilgi alanına hitap etme ve potansiyel müşteriyi yakalama konusunda oldukça başarılı bir alt yapıya sahiptir. Yapısında barındırdığı farklı hedeflemeler ve amaca yönelik reklam gösterimleri sayesinde kullanıcıların ilgi alanına doğrudan hitap edebilirsiniz.

Geleneksel pazarlamada kitle iletişim araçları yaygınlıkla kullanıyor ve geleneksel pazarlamanın temelini oluşturuyor. Buna örnek vermek gerekirse günlük yaşantımızda da sürekli olarak karşılaştığımız televizyon reklamlarını örnek gösterebiliriz. Televizyon reklamları kullanıcıya doğrudan ulaşan ve etkisi altına alan öğeler içermektedir. Gmail reklam modelinide buna benzetmek doğru olacaktır. Fakat gmail reklam modeli klasik kitle iletişim araçlarına göre %100 özelleştirme ve doğrudan potansiyel müşteriye ulaşma imkanı sunmaktadır.

Günümüz ticari ekosisteminde makalar rakiplerinin önüne geçebilmek ve rekabet ortamında başarı yakalamak için dijital pazarlama trendlerini yakından takip etmelidir. Dijital pazarlama kanallarına hakim olmayan ve bunları etkin şekilde kullanamayan markalar rakiplerinin gerisinde kalmaya ve başarısızlık ile yüzleşmeye çoğu zaman mahkumdur. Bu nedenle öncelikli olarak dijital pazarlamanın önemi kavranmalı, sonrasında ise dijital pazarlama kanallarının detaylarına hakim olunmalıdır.

Gmail reklam modelide bu dijital pazarlama stratejileri arasında yer almaktadır. İlk geliştirilmeye başlandığında sadece metin reklam olarak kullanılabilen bu reklam modeli günümüzde birçok alanda ve çeşitte kullanılabiliyor. Bu çeşitleri yazımızın devamında detaylı olarak inceleyeceğiz.

Bu yazımızda sizlerle dijital pazarlamanın yeni yapı taşlarından biri olan ve markaların mutlaka kullanması gereken bir reklam modelinden “Gmail reklam modelleri” üzerinde duracağız.

Gmail Reklam Modeli Nedir?

Gmail reklam modelleri kabaca tabir etmek gerekirse kullanıcının posta kutusunu analiz eden ve bu analiz doğrultusunda kullanıcıya özelleştirilmiş deneyim sunan bir alt yapıya sahiptir. Kullanıcı ilgi alanına göre reklamlar ile karşılaşmakta, buda yüksek bir geri dönüş potansiyeli sağlamaktadır.

Hepimiz birer internet kullanıcısıyız ve hepimizin en az bir tane eposta hesabı bulunuyor. Kullanılan eposta hesaplarının büyük bir kısmınıda gmail hesapları oluşturuyor. Yapılan araştırmalara göre eposta kullanıcılarının %80’i gmail tercih etmektedir. İnternet kullanım rakamlarını bu %80’lik orana endekslediğimizde söz konusu reklam modelinin ne kadar büyük bir potansiyele sahip olduğunu anlamak zor olmayacaktır.

Gmail Reklam Modeli Senaryosu

Reklam modellerini anlatırken öneminin kavranması için kısa bir senaryo oluşturmak ve bu senaryo üzerinden örneklemeler yapmak her zaman etkili bir anlatım biçimidir. Benimde en sevdiğim anlatım şekillerinden biri olan örneklendirme ile gmail reklam modellerini size anlatmak istiyorum;

Örneğin; internet üzerinden alışveriş yapan bir tüketici olduğunuzu varsayalım, buna ek olarak aynı zamanda bir gmail kullanıcı konumundasınız. Bir alışveriş sitesinden ayakkabı siparişi oluşturdunuz ve ürünü satın aldınız. Ürünü satın aldıktan sonra eposta kutunuza “siparişiniz oluşturulmuştur” şeklinde bir mail geliyor. Bu mail detayın girdiğinizde ayakkabının rengi, modeli, numarası, kargo şekli vb. gibi birçok açıklama görüyorsunuz. Gmail reklam modeli tam olarak burada devreye giriyor. Özel alt yapısı ve algoritması ile birlikte sizin epostalarınızı analiz eden ve belirli metrikleri hafızasına alan bir reklam çeşiti olduğundan dolayı ayakkabı satın aldığınız bir veri tabanına kayıt ediliyor. Sonrasında epostalarınızı kontrol ederken gelen kutunuzun üst kısmında diğer makaların veya aynı markanın benzer modellerini reklam olarak görüyorsunuz.

Söz konusu bu senaryolar çokça çeşitlendirilebilir. Son zamanlarda yapılan güncellemeler ile birlikte algoritması ciddi anlamda genişletildi ve her sektöre hitap eder duruma geldi. Bunlara örnek olarak hizmet sektörü, uygulama sektörü, e-ticaret, video içerikleri vb. birçok alan gösterilebilir.

Gmail Reklamları Nasıl Görünür?

Gmail reklamları eposta kutunuza giriş yaptığınızda eposta listelerinizin üst kısmında görünmektedir. Genellike 2 adet olacak şekilde diğer epostalardan farksız biçimde listelenir. Sadece reklam başlığının sol kısmında yeşil bir reklam ibaresi yer almaktadır. Örneğin;

Taşıt kredisine ilgi duyan veya daha önceden taşıt kredisi kullanmış bir kişinin gmail gelen kutusunda karşılaşacağı bir reklam görüyoruz. Gelen kutusunu kontrol eden kullanıcı eposta listesinin üst kısmında görselde görüldüğü gibi bir reklam epostası görecektir. Epostaya tıklandığında ise aşağıdaki gibi bir görüntü ile karşılaşacaktır;

Gmail Reklamları Hedefleme Seçenekleri

Reklam modelini bir örnek senaryo ile anlattıktan sonra bu alt yapının siz reklam verenler için hangi hedeflemeleri sunduğunu inceleyelim. Yazımızın başında da bahsettiğimiz gibi gmail reklam modelleri birçok detaylı hedefleme ile doğrudan potansiyel kullanıcıya ulaşmayı hedeflemektedir.

  • Demografik Koşullar

Yaş, cinsiyet, yaşadığı yer, kullandığı cihaz gibi hedeflemeler yapabilirsiniz. Verdiğimiz örnekte olduğu gibi ayakkabı satın alan bir kullanıcıyı hedefliyor olabilirsiniz fakat buna ek olarak 18-40 yaş aralığında, kadın ve sadece İstanbul’da yaşayan kişileri hedef alabilirsiniz. Böylece geri kalan kullanıcıları elemiş ve reklamlarınızı boşuna göstermemiş olacaksınız. Ayrıca markanıza ait bir mobil uygulama tanıtmak istiyorsanız cihaz hedeflemesi ile sınırlama getirebilirsiniz. Sadece Android kullanıcıları veya sadece iOS kullanıcıları gibi kısıtlamalar oluşturmak mümkün.

  • İlgi Alanları

İlgi alanı hedeflemesi gmail reklam modelinin tabanı olan analiz yeteneğidir. Kullanıcının epostalarını analiz ederek ilgi alanını belirler ve bu doğrultuda reklamlar gösterir. Saatlere ilgi duyan bir kullanıcıya saat reklamı, telefonlara ilgi duyan kullanıcıya telefon reklamı gibi hedeflemeler oluşturabilirsiniz.

  • Anahtar Kelimeler

Kullanıcıların ilgi alanına ek olarak anahtar kelimeler ilede hedefleme yapabilirsiniz. Ekleyeceğiniz anahtar kelimeler kullanıcının internet üzerinde yaptığı incelemeleri ve ziyaret ettiği sayfaları hedef alır. Örneğin kış lastiği araştırmış bir kullanıcı gmaile girerek epostalarını kontrol etmek istediğinde “kış lastiği” anahtar kelimesini hedefleyen markaların reklamlarını görecektir.

  • Alan Adı Hedefleme

Kullanıcıların epostalarında yer alan alan adlarını analiz ederek buna yönelik reklamlar gösterir. Rakip firmaları bu şekilde hedef alabilirsiniz. Rakibinizden alışveriş yapmış bir kullanıcıya bu yöntem ile reklamlarınızı gösterebilirsiniz.

  • Satın Alma İşlemlerine Göre Hedefleme

Bu metrikte verdiğimiz örnekte olduğu gibi satın alma işlemi gerçekleştirmiş bir kullanıcının epostasına gelen fatura, bilgi maillerini inceleyerek gösterim yapar. Benzer veya aynı ürünü satın almış bir kullanıcının karşısına sizin reklamınız çıkacaktır.

  • Mesleki Hedefleme

Belirli meslek gruplarını etkisi altına alan bir seçenektir. Örneğin öğretmenlere yönelik bir yazılım geliştirmiş ve reklamını yapmak istiyorsanız sadece öğretmenlere gösterim yapmanıza olanak sağlar. Böylece diğer meslek gruplarına reklam göstererek ekstra maliyetlere katlanmak durumunda kalmazsınız.

Gmail Reklam Türleri

Gmail reklam modelinin amacınıza yönelik sunduğu farklı reklam türleri bulunmaktadır. Bu markanızın, firmanızın hedefine göre şekillendirilerek en doğru etkileşim sağlanabilmesi için önemlidir. Firmanızın hedefi satış yapmak, marka bilinirliği, uygulama indirmek veya anket yapmak olabilir. Bu doğrultuda doğru reklam çeşidini tercih etmek etkili bir pazarlama stratejisi konumundadır.

En çok kullanılan 7 adet gmail reklam türü bulunmaktadır;

  • Video Reklam
  • Form (Anket vb.)
  • Tıkla Ara (Sadece mobil)
  • Uygulama İndirme (Sadece mobil)
  • Dinamik İçerik
  • Çoklu Etkileşim
  • Standart HTML

Gmail Reklamları Neden Kullanılmalıdır?

Günümüz rekabet ortamında ve geleneksel pazarlamanın yerini dijital pazarlamaya bırakması ile birlikte yeni stratejiler geliştirilmektedir. Rakiplerinin önüne geçmek isteyen markalar potansiyel müşterileri kaçırmamak için bu stratejilere hakim olmalıdır. Gmail reklam modelleride bu stratejiler arasında önemli bir yere sahiptir. Dijital pazarlamanın en önemli özelliklerinden olan ölçümleme ve hedefleme sayesinde ekstra maliyetlere katlanmaya gerek kalmadan doğrudan tüketiciye ulaşma aşamasında ciddi bir potansiyele sahiptir.

Her internet kullanıcısının bir eposta adresinin bulunması ve bir nevi internet üzerinden yapılan tüm işlemlerin kayıtlarının burada tutulması potansiyel müşteriye ulaşabilmek için mükemmel bir fırsat.

Umut Türkümdeyen
Balıkesir Üniversitesi Uluslararası Ticaret / Balıkesir Universty International Trade