Dijital pazarlama stratejilerinin en başında SEO (Search Engine Optimization) yani "Arama Motoru Optimizasyonu" yer alır.

Dijital pazarlama stratejilerinin en başında SEO (Search Engine Optimization) yani “Arama Motoru Optimizasyonu” yer alır. SEO bir web sayfasının arama motoru sonuçlarında üst sıralarda yer alması için yapılan işlemler bütününü ifade eder. Bu işlemler kullanıcıların yapmış olduğu aramalara göre rakiplerinizden daha ön planda olmanızı sağlar. Bu nedenle dijital pazarlama stratejilerinin en başındaki unsur arama motoru optimizasyonudur. Dikkatli ve stratejik hamleler ile uygulandığı zaman firma ve markalar için büyük avantajlar yaratabilir.

Bildiğiniz üzere internet kullanıcıları birşey araştıracağı zaman ilk olarak arama motorlarını tercih ederler. Merak ettikleri veya araştıracakları bir ürünü ilk olarak arama motoruna yazarak çıkan sonuçlar içerisinden inceleme yaparlar. En çok kullanılan ve sektörde dev bir isim olan Google üzerinden örneklendirmek doğru olacaktır. Kullanıcı herhangi bir ürün hakkında merak ettiği bir unsuru veya aradığı bir ürünü Google üzerinden arar ve çıkan sonuçlar arasından inceleme yapar. Bu sonuçlar arasında direkt göze çarpan ilk 3 sırada çıkan siteler olacaktır. Bu nedenle rakiplerinizin önüne geçmek ve doğrudan kullanıcıya hitap etmek için iyi bir arama motoru optimizasyonu stratejisi belirlemeniz gerekmektedir.

Dijital Pazarlama Nedir? yazımızdan sonra bu yazımızda sizler ile ufak ufak stratejilere adım atmış oluyoruz. İlk ve en önemli etkenlerden biri olan SEO faktörünü birlikte inceleyelim.

SEO – Arama Motoru Optimizasyonu Nedir?

Yazımızın giriş kısmında da bahsettiğimiz gibi bir internet sayfasının arama motoru sonuçlarında olabildiğince üst sıralarda çıkmasını sağlayacak faaliyetler bütünüdür. Bu faaliyetler kendi içerisinde çok fazla sınıfa ayrılsada kabaca tabir etmek gerekirse rakiplerin önüne geçmek ve direkt kullanıcıya hitap etmek için yapılan işlemlerdir. Bu işlemler iç ve dış olarak farklılık gösterebilir. Yapılacak stratejik işlemler bir anahtar kelime üzerinden gelişmek için veya sayfa değeri olmak üzere ayrılabilir. Bu iki farklı işlem birbirinden tamamen farklı ve stratejik işlemlerdir.

Anahtar Kelime Odaklanması

Anahtar kelime üzerine odaklanmak ve bir web sayfasını anahtar kelime bazlı geliştirmek çoğu zaman tek ürün, hizmet sunan firmaların başvurduğu bir stratejidir. Aynı zamanda marka bilinirliği ve marka bilinci yaratmak için kendi marka isminiz üzerinde bu çalışma yapılabilir. Bu aşamada hangi anahtar kelimelere odaklanmak istediğinizi iyi belirlemeli ve buna yönelik stratejiler oluşturmalısınız. Sorulması gereken soruları şu şekilde nitelendirebiliriz;

  • İnsanlar firma veya markamızın hangi ürün ve hizmetine daha çok ilgi duyuyor?
  • İnsanlar hangi aramalar ile size ulaşmaya çalışıyor?
  • Ürün ve hizmetlerinize ait hangi rakip firmalar hangi anahtar kelimelerde geliştirme sağlıyor?
  • Hangi ürün ve hizmetler ile ön plana çıkmak istiyorsunuz?

Bu soruların cevapları odaklanacağınız anahtar kelime öbeğini size verecektir. Doğru sorular ile ulaşılmış anahtar kelimeler sizi ön plana taşıyacak ve rakiplerinize fark atmanıza olanak tanıyacaktır. Örneğin benzer ürün ve hizmetler satıyorsanız, bir ürün ve hizmette ön plana çıkmak sitenize gelen ziyaretçinin diğer ürün, hizmetlerede ulaşmasını sağlayacaktır. Bu nedenle en çok yapılan aramalara odaklanmak doğru bir strateji olacaktır.

Genel SEO Kuralları ve Sayfa Değeri

Bu strateji anahtar kelime odaklamasına ek olarak uygulanacak bir stratejidir. Arama motorlarının belirleyicisi konumunda olan Google’ın web sayfaları için belirlediği bazı kurallar bulunuyor. Web sayfasının bu kurallara uygun hazırlanması ve yayın hayatına bu şekilde devam etmesi ön plana çıkmanızda büyük bir etki yaratacaktır. Bu kurallara iyice hakim olmalı ve yapacağınız işlemleri buna yönelik belirlemelisiniz.

Dijital Pazarlama için SEO Neden Önemlidir?

Günümüzde milyonlarca kişi aktif olarak internet erişimi sağlıyor. İnternet erişimi olan tüm kullanıcılarda arama motorlarını sürekli olarak kullanıyor. Yani bu durumda arama motorları firma ve markalar için büyük bir açık pazar niteliği taşıyor. Bu açık pazarda üst sıralara ulaşmak ve rakiplerin önüne geçmek milyonlarca potansiyel müşteriye ulaşma anlamına geliyor. Aynı zamanda sizi ve markanızı hiç bilmeyen kullanıcılara erişim imkanı sağlar. Örneğin arama motoru kullanan bir kişi bir ürün hakkında arama yaptı ve bu arama sonuçlarında siz üst sıralarda çıktınız. Kullanıcı web sitenize giriş yaparak ürünü inceledi ve bun ek olarak diğer ürünlerinizide inceleme olasılığı oluştu. Böylece firmanızı ve markanızı hiç bilmeyen bir potansiyel müşteriyi kendinize çekme fırsatı yakaladınız. Bu nedenle SEO markalar için mükemmel bir açık pazar yöntemidir.

Dijital Pazarlamada SEO Türleri

Dijital pazarlama stratejilerinde kullanılan bazı farklı SEO türleri bulunmaktadır. Bu SEO türleri hedeflemenize, odak noktanıza, ürün ve hizmetinize göre değişiklik gösterebilir. Öncelikle hedef kitlenizi belirlemeli daha sonrasında hangi SEO türü ile işlem yapacağınıza karar vermelisiniz. Unutmayın doğru hedefleme her zaman sizi bir adım öne taşır.

Coğrafik – Bölgesel SEO

Bölgesel (Coğrafik) SEO belirli bir coğrafyadaki veya bölgedeki kullanıcılara hitap etme amacı taşır. Yani ürün veya hizmetiniz ile alakalı hangi bölgede faaliyet gösteriyorsanız bu bölgeye odaklanmak size daha çok kazandıracaktır. Buna örnek olarak araç kiralama şirketleri, yemek şirketleri, emlakçılık vb. gibi birçok sektör gösterilebilir. Bu tarzda belirli bir bölgedeki kitlelere hitap eden marka veya firmaların bölgesel SEO stratejileri uygulaması hem başarıya hızlı ulaşım hemde daha fazla kullanıcı kazancı sağlayacaktır.

Ulusal SEO

Ulusal SEO kavramı bölgesel SEO’nun tam tersi olarak görülebilir. Yani ulusal bir ürün ve hizmet sunuyorsanız bu SEO stratejisini tercih etmelisiniz. Örneğin ofisiniz ve deponuz İstanbul merkezli olabilir fakat Türkiye’nin hatta dünyanın her yerine gönderim yapabiliyorsanız ulusal SEO stratejisini benimsemelisiniz. Böylece milyonlarca kullanıcıya ulaşma imkanı yakalarsınız. Bu stratejiyi e-ticaret siteleri, yazılım firmaları, büyük global markalar tercih etmektedir. Yapılacak iyi bir çalışma ile tüm internet kullanıcılarına aynı oranda erişim imkanı sağlar.

Teknik SEO

Bölgesel ve ulusal SEO’ya ek olarak uygulanacak bir stratejidir. Yukarıda da bahsettiğimiz üzere her web sitesinin iyi bir etkileşim yakalamak için arama motorları kurallarına uyması gerekir. Bu kuralları yerine getirmek ve altyapımızı uygun hale getirmek için uygulanan stratejiye teknik SEO denir. Teknik SEO web sitesinin arama motoru üzerinde yapılan tüm geliştirme faaliyetlerine verilen isimdir.

Umut Türkümdeyen
Balıkesir Üniversitesi Uluslararası Ticaret / Balıkesir Universty International Trade