Dijital pazarlama bir markanın sanal ortamdaki pazarlama faaliyetlerine verilen isimdir. Günümüz ticaret sisteminde buna hakim olmak önemlidir.

Dijital pazarlama bir markanın veya firmanın sanal ortamdaki pazarlama faaliyetlerine verilen isimdir. Teknolojik gelişmeleri günümüzü şekillendiren birçok faaliyet takip ederken pazarlamada modern bir hal alarak dijital pazarlama isminde bir sektör yarattı. Geleneksel pazarlama ve klasik kitle erişim araçlarına göre onlarca farklı avantaj sağlayan dijital pazarlama firma ve markalar için büyük bir fırsat oluşturdu. Doğru ve stratejik kullanıldığı zaman büyük satış rakamları ve ulaşılabilirlik anlamında milyonlarca kişiye erişim sağlamaktadır. Bu nedenle dijital pazarlama iyice kavranmalı ve avantajları firmalar lehine çevirmek için çalışmalar yürütmelidir.

Günümüz sisteminde en geliştirilmiş pazarlama yöntemi olan dijital pazarlama internet ortamında sürdürülen bir faaliyettir. Sosyal kitle erişim araçları kullanılarak gerçekleştirilen bu pazarlama yöntemi ile aynı anda milyonlarca kişiye erişim sağlanabilir ve aktif satışlar gerçekleştirilebilir. Firmalar rakipleri karşısında avantajlı konuma geçmek ve rakiplerini geri planda bırakmak için dijital pazarlama stratejilerini aktif biçimde kullanmalıdır. Bu günümüz ticaret sisteminde gereklilikten çok mecburiyet durumuna dönüşmüş bir yapıdır. Bu nedenle firmalar akıllı tercihler yapmalı ve kendini dijital alanda geliştirmelidir.

Bu yazımızda sizlere dijital pazarlamanın ne olduğu ve nasıl etkin biçimde kullanılabileceğini sizlerle birlikte incelemek istiyoruz.

Geleneksel (Klasik) Pazarlama ve Dijital Pazarlama

Dijital pazarlamanın ne olduğunu kavramak için en güzel yöntem geleneksel pazarlama ile kıyaslamasıdır. Yazımızın bu bölümünde dijital pazarlama ile geleneksel pazarlamayı karşılaştırarak çözüme ulaştıracağız.

Öncelikle genelsel pazarlamanın ne olduğu gibi başlamak gerekirse hepimizin bildiği klasik pazarlama tekniklerinin uygulanması sürecidir. Geçmişten bugüne hala kullanılan ve internet öncesinde yapılan pazarlama faaliyetlerine geleneksel pazarlama diyoruz. Klasik kitle erişim araçları ve daha düz yöntemler ile potansiyel müşteri yakalama, kişilere ulaşma faaliyetleridir. Bu faaliyetler günümüzde internetin gelişmesi ile birlikte kendini sanal ortama bıraktı. Buyrun sizlerle birlikte dijital pazarlamanın geleneksel pazarlamaya göre avantajlarını ele alalım;

Dijital Pazarlamanın Avantajları

Dijital pazarlama geleneksel pazarlamaya oranla çok daha avantajlı ve düşük maliyetli bir pazarlama aracıdır. Daha fazla kitleye hitap, stratejik adımlar, zaman kavramı, içerik zenginliği gibi bir çok alanda avantaj sağlar. Firmalar dijital pazarlama ile birlikte 7/24 müşterilerine hitap etme ve potansiyel müşteri yakalama fırsatına sahiptir.

Avantajları maddeler halinde listelemeden önce kısa bir anekdot ile olayı özetlemek istiyorum. Örneğin şehrin işlek bir noktasında dükkanınız bulunuyor. Bu dükkan her ne kadar işlek bir cadde üzerinde olsada gündüz saatlerinde yaptığınız satışlar ve gelen kişiler ile yetinmek zorunda kalacaksınız. Günlük maksimum 12 saatlik bir çalışma ve satış durumunuz oluşacak. Fakat bu faaliyetleri dijital ortama taşıdığımızda 24 saat kesintisiz pazarlama ve satış olasılığınız doğuyor. Bunun nedeni insanların 7 gün 24 saat internet kullanması ve size kolayca erişebilmesidir. Tabiiki dijital pazarlama tekniklerinin doğru ve akıllıca uygulanmasıda önemlidir.

Dijital pazarlamanın avantajları çok fazla çeşitli olmakla birlikte genel hatlarıyla birkaç avantajı ele almak istiyorum.

  • Maliyet Avantajı

Dijital pazarlama geleneksel pazarlamaya kıyasla çok daha düşük maliyetlerle çok daha fazla kişiye ulaşım sağlar. Bunun nedeni klasik kitle erişim araçlarının pahalılığı, talep edilen kişiye ulaşamama, hedefleme sorunu vb. gibi çoğaltılabilir. Fakat dijital pazarlama yöntemlerinde hedeflediğiniz kitleye doğru yöntemler ile nokta atışı ulaşabilirsiniz. Buda harcanan bütçenin her kuruşunun satışa dönüştürülmesi demektir.

  • İletişim Avantajı

Geleneksel pazarlamaya baktığımızda kişilerin muhatap ve iletişim oranı çok kısıtlıdır. Klasik iletişim araçları ile gördükleri veya duydukları reklamlara herhangi bir soru sorma, muhatap bulma veya inceleme gibi fırsatları bulunmamaktadır. Fakat dijital pazarlamada kişiler ürünü detaylı inceleme, yorum yapma ve doğrudan satıcı firmayla muhatap olma şansı yakalamaktadır. Bu nedenle insanların merakını giderme ve iletişim kurma yoluyla satışlar doğru orantılı artış gösterecektir.

  • Zaman Avantajı

Geleneksel pazarlamaya oranla dijital pazarlamada zaman kavramı çok fazla yoktur. Bunun nedeni insanların sürekli ve günün her saati internet kullanmasıdır. Bu nedenle geleneksel pazarlama yöntemleriyle sadece gün içerisinde insanlara ulaşabilirken dijital pazarlama yöntemleri ile her saat insanlara erişim sağlayabiliriz. Ayrıca geleneksel yöntemlerde kampanya oluşturma ve hedefleme çok fazla zaman alırken dijital yöntemler pratik ve kolayca şekillendirilebilir. Buda yeni kampanyalar oluşturmak ve insanlara sunmak konusunda firmalara yüksek avantaj sağlar.

  • Etki Alanı Avantajı

Geleneksel pazarlama metodlarının etki alanları dijital pazarlamaya oranla çok kısıtlıdır. Klasik reklam araçları ile bölgenizdeki ve yakın bölgelerdeki kişilere ulaşabilirsiniz. Üstelik ulaştığınız bu kişilerin müşteri olma potansiyeline sahip olup olmadığınıda bilemezsiniz. Fakat dijital pazarlama ile birlikte bu yöntemler büyük bir inovasyona uğradı. Yapılan kampanyalar ile dünyanın her yerinden kişilere yaş, cinsiyet, satın alma alışkanlıkları, davranışları kısıtlanarak ulaşılabiliyor. Böylece üretilen yüksek etki alanı kendini yüksek satış ve cirolara bırakıyor.

  • Müşteri Deneyimi

Geleneksel pazarlamada müşteri deneyimi ve iletişim çok kısıtlıdır. Müşterinin size ulaşmak için elindeki imkanlar bir veya iki adettir. Fakat dijital pazarlama yöntemlerinde müşteri size dilediği her zaman ulaşabilir ve görüşünü bildirebilir. Aynı zamanda ürün incelemesi, ürün detayına hakim olma gibi şartlarda çeşitlilik gösterir.

  • Kampanya Avantajı

Dijital pazarlama ile çeşitli kampanyalar oluşturabilirsiniz. Bu kampanyalar kimi zaman anlık olarak bile oluşturabilir. Bu nedenle müşterinin dikkatini çekmek ve satış yapabilmek kolaydır. Geleneksel pazarlamada reklam verilir ve müşterinin size gelmesi beklenir. Fakat dijital pazarlamada siz müşteriye gidersiniz.

  • Kullanım ve Erişim

Dijital pazarlamada müşterinin ürüne erişim imkanı ve çeşitliliği ön plandadır. Örneğin müşteri sanal mağazanıza giriş yaptı ve bir ürünü inceledi. Buna ek olarak aynı zamanda dikkatini çeken başka bir ürünede çok kolay ulaşabilir. Böylece mağazanızda bulunan tüm ürünlerin satılma potansiyeli oluşur. Bir ürüne gelen müşteri aynı zamanda tüm ürünleri satın alma potansiyeline sahiptir. Bunu yorulmadan ve birkaç tık ile yapması müşterinin işini kolaylaştırır, buda size satış olarak geri döner.

Dijital pazarlamanın ne olduğunu anlamak ve detaylandırmak için bu şekilde bir inceleme yapmak istedim. Avantajlar tabiiki çok daha çeşitlendirilebilir fakat genel hatlarıyla dijital pazarlamanın avantajları ve işletmeye sağladığı yararlar bu şekildedir.

Dijital Pazarlama Teknikleri Nelerdir?

Dijital pazarlamanın olmazsa olmazı internettir. İnternet aracılığı ile yapılan ve yürütülen stratejiler olarak nitelendirilir. İnternet bağlantısı olan her kullanıcının potansiyel müşteriniz olma ihtimali vardır. Bu nedenle doğru stratejiler ve adımlar sizi satışa götürür. Buyrun bu stratejileri genel hatlarıyla inceleyelim;

Dijital pazarlama kavramının olmazsa olmaz stratejilerinin başında SEO yani arama motoru optimizasyonu gelir. Bir web sitesinin arama motoru sonuçlarında üst sayfalarda çıkması için yapılan işlemler bütününe verilen isimdir. İnternet kullanıcıları birşeye ihtiyacı olduğunda ilk olarak arama motorlarına yönelir. Bu arama motorlarının en başında tabiiki de Google yer almaktadır. SEO kapsamında gerçekleştirilen bu faaliyetler potansiyel müşterilerinizin yaptığı aramalarda en üst sıralarda çıkmanıza olanak sağlar. Bu durum rakiplerinizin önüne geçmek ve daha fazla kişiye ulaşabilmek için gereklidir.

  • İçerik Pazarlama Teknikleri

Marka oluşturmak ve firmanızı hiç bilmeyen kişilere ulaştırmak için gerçekleştirilen faaliyetlerdir. İçerik kullanıcıya erişim sağlayan, yardımcı olma amacıyla üretilen veya dikkat çeken resim, video, metinler olabilir. Bunu örneklendirmek gerekirse son zamanlarda markaların ve firmaların YouTube faaliyetlerini gösterebiliriz. Birçok marka YouTube üzerinden içerik üreterek potansiyel müşterilerine ulaşmaya çalışıyor. Milyonlarca kullanıcı olan bir platform olarak görüldüğünde ne kadar yerinde ve etkin bir faaliyet olduğu tartışılamaz.

  • Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal mecralar günümüzde hemen herkesin etkin biçimde sürekli kullandığı platformlardır. Bu platformlarda etkin biçimde yer almak ve marka bilinirliği açısından yapılan çalışmalar potansiyel müşteri yakalamak için çok önemlidir. Birçok marka başta Facebook, Twitter, Instagram olmak üzere marka geliştirme faaliyetleri yürütüyor. Bu mecraların etkin biçimde kullanılması, markanızı hiç bilmeyen kişilere erişim açısından büyük önem arz ediyor.

  • Pay Per Click (PPC) / İnternet Reklamları

Belirli tıklama maliyetleri ile internet üzerinde çeşitli platformlarda reklam kampanyalarınızın gösterilmesi olarak bilinir. Başta Google Adwords olmak üzere birçok mecrada bu reklam platformları bulunmaktadır. Yaş, cinsiyet, satın alma alışkanlıkları, kullanıcı davranışları, ülke, şehir gibi birçok hedefleme oluşturabileceğiniz bu reklamlar ile birlikte müşterilere nokta atışı ulaşabilirsiniz. Doğru ve etkin kullanılması rakiplerin önüne geçebilmek için büyük avantaj sağlar. Tabiiki herşeyin olduğu gibi bu alanlarında belirli uzmanlıkları bulunmaktadır. Uzman ellerden yapılan hedeflemeler ve doğru stratejiler firmanızı doğrudan sonuca ulaştıracaktır.

  • Mail Marketing / E-posta Pazarlaması

Özellikle B2B yani işletmeden işletmeye yapılan satışlarda sonuca ulaştıran bu yöntem e-postalar aracılığı ile kampanya oluşturmaya dayanıyor. Yeni ürün, hizmetler açısından diğer işletmeleri bilgilendirmek ve web sitenize çekmek için kullanabileceğiniz bir yöntemdir. Gönderilen e-postalar ile karşı tarafı ürün ve markanız açısından detaylı şekilde bilgilendirebilirsiniz.

  • Çevrimiçi PR Çalışmaları

Halkla ilişkiler faaliyetlerinin önemi tartışılamaz bir noktada. Geleneksel pazarlama tekniklerinde kullanılan halkla ilişkiler faaliyetleri dijital pazarlamada online pr çalışmalarına yer verdi. Bu pr çalışmaları internet dünyasında marka farkındalığı yaratmak, müşterileri satışa çekmek ve müşterileri bilgilendirmek amaçlı kullanılıyor. Blog siteleri, video mecraları, sosyal mecralar üzerinden yapılan bu pr çalışmaları yeni kitlelere ulaşabilmek ve farkındalık yaratmak için büyük bir avantaj.

Bu yazımla birlikte sizlere dijital pazarlamanın ne olduğunu, ne işe yaradığını ve ne gibi avantajları olduğunu anlatmaya çalıştım. Tabiiki dijital pazarlama kapsamlı ve uzmanlı gerektiren bir konu olduğundan dolayı tek bir yazı ile tüm detayları sizlere vermem mümkün değil. Bu yazı dijital pazarlamaya giriş niteliği taşımaktadır, tüm bu stratejilerin ve püf noktaların detaylı içeriklerini hazırlayarak sizlere sunacağım.

Umut Türkümdeyen
Balıkesir Üniversitesi Uluslararası Ticaret / Balıkesir Universty International Trade