Dijital Marka Bilinirliği ve PR Stratejileri

Marka BilinirliğiMarka bilinirliği işletmelerin pazarlama stratejilerinin başında yer alması gereken bir kavram. Markalaşma bir işletmenin geleceği için önemli bir yere sahiptir. Markalaşma potansiyel tüketicinin sizi tercih etmesi, tavsiye etmesi, geri dönmesi gibi birçok etkende firmanıza yardımcı olmaktadır. Markalaşmanın ilk adımı ise marka bilinirliği faaliyetleri yürütmektir.

Geleneksel pazarlama stratejilerinde yeni bir işletme kurulduğunda marka bilinirliği faaliyetleri halkla ilişkiler departmanı, basılı kaynaklar, klasik reklam araçları ile gerçekleştirilmekteydi. Fakat artık dijital dünyanın gelişmesi ile birlikte söz konusu bu faaliyetler kendini dijitale taşıdı ve çok daha etkin şekilde gerçekleştirilmeye başlandı. Dijital dünyanın pazarlama ile birleşmesi beraberinde ölçümleme ve analiz edebilme özelliğini getirdi. Bu durumda artık halkla ilişkiler ve reklam faaliyetlerinin çok daha etkili şekilde gerçekleştirilmesine olanak tanıyor.

Dijital Pazarlama‘da hedef sadece satış yapmak değildir.

Söz konusu bu söze baktığımızda dijital pazarlamanın hedeflerinden bir diğeride marka bilinirliği yaratmak olduğunu anlıyoruz. Dijital pazarlamayı bir pasta olarak düşünürsek pastanın yarısının satış diğer yarısının ise marka bilinirlik faaliyetleri olduğunu söylemek doğru olacaktır. Bu nedenle dijital pazarlamayı etkin kullanan ve doğru şekilde marka bilinirlik çalışması gerçekleştiren firmalar başarıya bir adım daha yaklaşmış olacaktır.

Bu yazımızda sizlerle bir işletmenin gerçekleştirmesi gereken marka bilinirlik faaliyetlerini ve bunları dijital dünyada ne şekilde gerçekleştireceğini inceleyeceğiz.

Marka Bilinirliği Nedir?

Marka bilinirliği bir potansiyel müşterinin marka imajını tanıması yeteneğidir. Yani tüketicinin marka logonuzu gördüğünde sizin markanızı anımsaması, firmanızın lokasyonunu bilmesi, bir ürün aradığında internet sitenizi ziyaret etmesi gibi etkenler marka bilinirliğini oluşturur. Buna ek olarak doğru şekilde gerçekleştirilen marka bilinirliği faaliyetlerinde potansiyel müşteri, markayı farklı bir firmanın ürün ve hizmetiylede kıyaslama gerçekleştirir. Günümüz rekabet ortamında marka bilinirliği bir işletmenin en önemli varlıkları arasında yer almaktadır.

Dijital Pazarlama Stratejilerinde Marka Bilinirliği

Yeni bir işletme dijital pazarlama stratejisi oluşturuyor ve bunu plan haline getiriyorsa listenin en başına marka bilinirliğini eklemelidir. Marka bilinirliği uzun vadede ciddi kazanç sağlayan ve işletme değerini arttıran bir olgudur. Doğru gerçekleştirilecek marka bilinirliği faaliyetleri birden fazla potansiyel müşteriye ulaşmanıza olanak sağlar. Ayrıca markanın rakiplerin önüne geçmesinde, uzun ömürlü olmasında, tercih sebebi olmasında etkilidir. Bu nedenle dijital pazarlama planı oluşturmaya başlarken ilk izlenecek strateji marka bilinirliği işlemlerine ağırlık vermek olacaktır.

Dijitalde Marka Bilinirliği Stratejileri

Dijital mecrada marka bilinirliği faaliyetleri çok kollu olarak yönetilmelidir. Sadece reklam yapmak veya sadece PR çalışmaları yapmak yeterli olmayacaktır. Reklam ve PR çalışmalarının birbirine paralel olarak yürütülmesi en uygun stratejidir.

Reklam ve Marka Bilinirliği

  1. Görüntülü Reklam Seçenekleri
  2. Video Reklamları
  3. Arama Ağı Reklamları
  4. Dinamik Reklamlar
  5. Sosyal Medya Reklamları
  • Görüntülü Reklam Seçenekleri

Dijital pazarlamada reklam çalışmaları yapılacaksa ilk akıla gelen Google ADS servisidir. Bu nedenle vereceğimiz örnekler ve izlediğimiz yollar Google ADS servisi üzerinden olacaktır. Marka bilinirliği çalışmalarında genellikle görüntülü reklam seçenekleri kullanılır. Bu reklam seçenekleri diğer reklam modellerine oranla direkt marka bilinirliğini hedef alan ve satış hedefi olmayan reklamlardır. Kullanıcıya ziyaret ettiği web sayfalarında sizin görsel banner reklamlarınızı göstererek kullanıcının bilinçaltına yerleşmenizi sağlar.

Yukarıda da bahsettiğimiz gibi dijital pazarlama stratejilerinizin ilk başında marka bilinirliği olmalıdır. Satış hedefi marka bilinirliğinin altında kalan bir hedef olduğundan dolayı ağırlık görüntülü reklam seçeneklerine verilebilir.

  • Video Reklamları

Dijital mecrada hemen hepimiz günlük yaşantımızda internet üzerinden videolar izliyoruz. Bu videoların tekelini şuanda Google’ın Youtube servisi oluşturmaktadır. Hatta geleneksel medyanın yani televizyonun önüne geçmiş ve dahada gelişecek bir platformdur. Tecrübe ettiğimiz üzere bir video açtığımızda video başında, sonunda, arasında çeşitli markaların farklı görsel reklamlarını görmekteyiz. Bu reklam modeli marka bilinirliği faaliyetleri için ciddi önem taşımaktadır.

Youtube üzerinden video izleyen bir kullanıcı o anda videoya konsantre oluyor ve bir anda video arasında sizin görsel reklamınız beliriyor. Ayrıca bu reklam modelinde 5 saniye kullanıcı reklamı atlayamıyor ve izlemek durumunda kalıyor. Oluşturacağınız reklamda ilk 5 saniye markanızla alakalı bilgiyi kullanıcıya vermeniz ve bunu gün içerisinde binlerce kullanıcıya ulaştırmanız marka bilinirliği açısından ciddi bir kazanç sağlayacaktır.

  • Arama Ağı Reklamları

Merak ettiğimiz bir konuyu, ihtiyacımız olan bir ürünü ilk olarak arama motoruna yazarak bulmaya çalışırız. Herhangi bir konuda arama gerçekleştirdiğimizde karşımıza arama sonuçları gelmekte ve bizde bunlar arasından ihtiyacımıza cevap aramaktayız. Yapılan araştırmalara göre kullanıcılar yaptığı aramalarda ilk 5 sırayı dikkate almakta ve bu sıralar arasında gezmektedir.

Arama ağı reklamları arama sonuçlarını hedef alarak arama sonuçlarının üst kısmında seçenekler sunar. Belirli anahtar kelimeler ve arama sorguları hedef olarak belirlenebilir. Örneğin bir ayakkabı firmasının reklamının “Spor Ayakkabı” aramasında ilk sıralarda çıkması kullanıcının direkt dikkatini çekecektir. Ciddi bir potansiyele sahip arama motorlarında marka bilinirliği faaliyeti gerçekleştirmek doğru bir strateji olacaktır.

  • Dinamik Reklamlar

Dinamik reklamlar seçeneği yakın zamanda hayatımıza giren ve sürekli geliştirilen bir reklam modelidir. Bu reklam modeli hem marka bilinirliğini hemde satışı hedefleyen karma bir modeldir. Kısaca açıklamak gerekirse daha önceden sitenize girmiş bir kullanıcının gezdiği sayfaları ve ürünleri bir havuzda toplar. Daha sonra kullanıcı sitenizden çıkış yaptığında gezdiği farklı sitelerde, sayfalarda gezdiği ürünleri ve sitenizi reklam olarak görür. Aslında bu reklam modeline internet dünyasından hepimiz aşinayız. Herhangi bir markanın internet sitesinden bir ürünü incelediğimizde bu ürün peşimizi bir türlü bırakmıyor ve farklı alanlarda reklamını görüyoruz. Bu nedenle dinamik reklamlar marka bilinirliği faaliyetlerinde son aşamalara yaklaşıldığında ciddi getiriler sağlayan bir stratejidir.

  • Sosyal Medya Reklamları

Verdiğimiz ilk 4 örneği Google ADS servisi üzerinden inceledik fakat sosyal medya reklamcılığıda günümüzde yabana atılmaması gereken ve üzerinde ciddi çalışmalar yapılan reklam modelleridir. Sosyal medya günlük yaşantıda hemen her internet kullanıcısının aktif kullandığı hatta saatlerini harcadığı bir mecra haline geldi. Bu mecrada gerçekleştirilecek reklam faaliyetlerinin marka bilinirliği açısından ne kadar faydalı olacağını tartışmaya bile gerek yok. Yürütülen PR çalışmalarına ek olarak sosyal medya reklamlarını doğru hedefleyerek insanları internet sitemize ve sosyal medya sayfalarımıza yöneltmeliyiz. Sosyal medya sayfamıza gelen ve abone olan kullanıcılar ile sonrasında farklı PR çalışmaları gerçekleştireceğiz.

Gerçekleştirdiğimiz bu reklam faaliyetlerinde bazı veri faktörlerinide takip altında tutmalıyız. Bu veri faktörleri yaptığınız çalışmaların ne kadar başarılı olduğunu gösterecektir. Bu şekilde analiz yaparak başarısız olan çalışmaları devredışı bırakmalı ve yerine yeni stratejiler belirlemelisiniz.

  • Hemen Çıkma Oranı
  • Sitede Geçirilen Süre
  • Erişim
  • Gösterim

Bu değişkenleri inceleyerek reklamların marka bilinirliği açısından ne kadar etkin olduğunu ve nasıl dönüşler gerçekleştiğini görebiliriz.

Dijital PR Çalışmaları

Sadece reklam yapmak ve reklamlar ile marka bilinirliği oluşturmak yeterli değildir. Yazımızın içerisinde de bahsettiğim gibi reklam ve Pr bir pastanın iki yarısı gibidir. Doğru reklam faaliyetleri gerçekleştirirken aynı zamanda doğru Pr çalışmaları ile bunu desteklemek önemlidir.

  1. Sosyal Medya Kullanımı
  2. Hikaye Anlatımı
  3. Farkınızı Gösterin
  4. İçerik Oluşturma
  5. Doğru Mesajı Verin
  • Sosyal Medya Kullanımı

Dijital pazarlamada sosyal medya yönetimi artık bir sektör haline geldi. Bunun nedeni ise sosyal medyanın çığ gibi büyümesi ve çok büyük bir potansiyele sahip olmasıdır. Markalar bu potansiyelden faydalanmak ve PR çalışmalarını dijitalden yürütmek istiyor. Dijital pazarlamada gerçekleştirilecek PR çalışmalarının birinci sırasında sosyal medya kullanımı gelmektedir.

Sosyal medya günlük milyonlarca aktif kullanıcının bulunduğu bir mecradır. Bu mecra üzerinde aktif çalışmalar yürütmek, kullanıcıya doğru şekilde ulaşmak ve sürekli hatırlatmalar yapmak marka bilinirliği oluşturma aşamasında büyük yarar sağlayacaktır. Şirketinizin sayfaları üzerinden kullanıcılara doğru görseller, içerikler ile ulaşmanız marka bilinirliğinin artmasını sağlayacaktır.

  • Hikaye Anlatımı

Hikaye anlatımı aslında marka bilinirliğini doğrudan etkileyen bir faktördür. Kullanıcının dikkatini çekmek için yapılan faaliyetlerin tümüne verilen bir isimdir. Yani doğru görsel, doğru metin, ilgi çekici materyaller ile kullanıcıya olaşmak bir hikaye anlatımıdır. Markanıza ait renklerin, logonun doğru kullanılması marka bilinirliği oluşturur. Böylece kullanıcı markanızın renklerini veya logosunu gördüğünde isminizi görmese bile sizin olduğunuzu anlayabilir.

Bunlara örnek olarak sosyal medyada markaların paylaştığı gönderiler, story paylaşımları gösterilebilir. Markalar sürekli kendini hatırlatmak ve kullanıcıların bilinçaltına yerleşebilmek için gün içerisinde farklı saat aralıkları ile gönderide bulunur. Bu şekilde kullanıcı ne zaman hesabına giriş yaparsa yapsın söz konusu markanın paylaşımlarına denk gelir. Gün içerisinde aynı markayı 5-10 kere görmek marka bilinirliği oluşturmak için büyük bir destektir.

  • Farkınızı Gösterin

Marka bilinirliği oluşturmak için diğer bir etkende farkınızı kullanıcıya yansıtma aşamasıdır. Sizin gibi ürün, hizmet sağlayan birden fazla firma olabilir. Kullanıcıya sizi neden tercih edeceğini, sizin rakiplerinizden ne gibi farklarınız olduğunu doğru şekilde yansıtmalısınız. Buna örnek vermek gerekirse müşteri hizmetleriniz 24 saat çalışıyor olabilir, ürünleriniz çok daha kaliteli olabilir, sepete özel indirimler, kullanıcıya özel promosyonlar gibi etkenleri doğru kullanabilirsiniz. Kullanıcıya bunu en doğru şekilde aktardığınızda kişinin aklının bir köşesinde kalacaksınız.

  • İçerik Oluşturma

İçerik pazarlaması marka farkındalığı yaratma açısından önemli bir faktördür. Doğru kullanıldığında birçok potansiyel müşteriyi etkiniz altına alabilir ve sonrasında müşteri konumuna getirebilirsiniz. Buna en kolay örnek e-ticaret sitenize paralel bir blog sayfası oluşturarak bu blog üzerinden kişilere ulaşım sağlayabilirsiniz. Örneğin bir lastik firmasının kış mevsimine giriş yaparken “kış lastiği” konularını ele alan içerikler paylaşması potansiyel müşteriye doğrudan ulaşmayı sağlar. Kış lastiği hakkında merak ettiklerini sizin blogunuzda bulacak kullanıcının aklının bir köşesinde kalacaksınız. Sonrasında kullanıcı kış lastiği satın alma kararı verdiğinde ilk ziyaret edeceği marka siz olacaksınız.

Yeniden Pazarlama (ReMarketing)

Yeniden pazarlama stratejileri yazımızda bu stratejiyi derinlemesine ele aldık. Yeniden pazarlama marka bilinirliğinin son aşamalarından vede en önemli stratejilerden bir tanesidir. Potansiyel müşterinin aklında yer etme ve bunu satışa çevirme aşamasında etkin rol oynamaktadır. Sitenizi ziyaret etmiş bir kullanıcının karşısına farklı mecralarda tekrar çıkmak ve öneriler sunmak marka bilinirliği oluşturmak için ciddi fayda sağlar.

Yorum Yapın